Graviditets-förlossnings-bebislista (KASPER)

Såg den här listan som cirkulerar runt om i "Pite's bloggar" som jag inte kunde låta bli att göra.. Så nu skrev jag ju då självklart om graviditeten/förlossningen med Kasper eftersom bebisen ska vara några veckor till i magen! :)

GRAVIDITET
När fick ni reda på att du var gravid? Dagarna före midsommar 06.

Var det planerat? Ganska så.. hade slutat med p-piller c:a 4-6 månader innan och vi sa "att då det händer så händer det"
Mådde du illa under graviditeten? Bara i början, men inte så där överdrivet mycket.

Hade du mycket foglossningar? Otroligt mycket, gick som en anka och använde kryckor morgon och kväll i slutet av graviditeten.
Hade du någon hormonrand? Nej
Fick du bristningar på magen? Japp, ganska ordentligt

Vad trodde du att det skulle bli för kön? Trodde på en pojk..

Vad ville du att det skulle bli för kön? Spelade egentligen ingen roll fast jag tänkte lite att det skulle vara bättre om en pojke kom först eftersom dom brukar ju vara relativt omogna längre vid tonårsålder..

Hade du några speciella cravings? En period var det Plopp och en annan period var det Lakrisal eller Salt hockeypuck

Vad gillade du för mat? Det mesta

Någon maträtt du avskydde? Nope..
Hade du halsbränna? Massor! Sov praktiskt taget sittandes i slutet och somnade alltid med Novalucol-tabletter i munnen (vilket gör att man vaknar upp alldeles torr och vit i munnen)

Behövde du kissa ofta? Bara i slutet

Hur mycket gick du upp? Hela 23 kilo! Var jäkligt nära 100kg-strecket!

Är du nöjd över din graviditet? Trots krämpor - ja! Det var riktigt mysigt!

Var du rädd för förlossningen? Nej, man får ju verkligen ut någonting av det!

FÖRLOSSNINGEN:

När startade din förlossning? Startade kl 22 på kvällen den 27/2 2007
Vilken vecka var du i? 40+5
Gick du över tiden? japp, 5 dar

Hur startade din förlossning? Med värkar som blev värre och värre..

När åkte ni in? Vi satte oss i bilen kring 03:15 och var framme på Sunderbyn kring 04:00
Hade du någon bedövning/smärtlindring? Endast lustgas mot slutet..

Hur länge hade du värkar? Totalt c:a 11 timmar

Tyckte du att värkarna gjorde ont? Inte så farligt dom första timmarna eftersom man förväntade ju sig smärta. Men innan krystvärkarna kom så trodde jag inte att jag skulle palla..

Grät du? Njaee, inte vad jag kommer ihåg i alla fall.

Skrek du? Njaee, inte det heller.

Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet? Hade konstanta värkar hela tiden, alltså ingenting mellan..

Hur lång tid tog krystvärkarna? Har för mig att det gick ganska fort.. knappt en timme..

Vem var med på din förlossning? Självklart jag och Stefan. Hade även en underbar barnmorskestudent som var med hela tiden.. sen så var det ju några barnmorskor och mot slutet så kom även "överläkaren" och någon extra personal eftersom det blev sugklocka och press mot magen..

Hade du ont efteråt? Det kan jag inte neka! Blev några stygn så efteråt så kändes det när man skulle gå.

Är du nöjd över din förlossning? Absolut, det gick ju relativt fort så man kan ju inte klaga!

BEBISEN:

Mådde bebisen bra när den kom ut? Väldigt bra!
Vad blev det för kön? Pojke
Vad vägde han/hon? 3845 g
Hur lång var han/hon? 52 cm
Huvudomfång? -
Ville bebisen amma på en gång? Jajemänsan
Hade bebisen gulsot? Nej, lite gul men inte alls så farligt mycket.
Mådde bebisen bra under bb-tiden? Första natten var en pärs med mycket skrik.. på morgon kom en klok barnmorska in och sa att han mest troligt hade ont i huvudet efter sugklockan och gav honom en alvedon supp - efter det mådde han utmärkt!

Vad fick han/hon för namn?? Lars John Kasper Svensson
Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet? Kasper var namnet som Stefan hade valt från första början.. jag var lite mer skeptiskt till det men då jag väl fick min guldklimp på magen så insåg jag att han var en Kasper.


Nykläckt Kasper på BB, 28/2 2007


Kommentarer
Postat av: Emmeli

Jag är bra på att starta listor som går runt... ;)



Det är bara stilrent där Mio inte når, om man säger så :) Men det är kul att fixa i hans rum!

Kul att du tyckte det var fint :)



Men va? Varför är inte "dom andra" positiva till det? Om dom ändå har kollat ditt bäcken och det såg bra ut? Huvudsaken är ju att du gör det som känns bäst för dig. Man får nog nollställa sig lite just innan förlossningen, låta kroppen göra sitt. Men det borde du väl veta? ;)

Det kommer gå jättebra!



hehe, jag ska läsa studie- och yrkesvägledarprogrammet :D

2009-08-01 @ 11:32:23
URL: http://emmeliwikman.blogg.se/
Postat av: Susanne

Elis låg rätt hela tiden, men i v 36 vände han sig en dag..Sen när vi var på vändningsförsöket så hade han vänt tillbaka, så vi behövde aldrig göra nån vändning..



Vad jobbigt att behöva välja snitt/säte. Vore ju mkt lättare om det fanns ETT rätt eller fel...



Kram

2009-08-01 @ 20:28:42
URL: http://elisdagar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0