Uppdatering; Vändningsförsök..

.. Det så kallade vändningsförsöket som aldrig blev av....

Vi var på sunderbyn igår klockan 8.. det började med ultraljud där det ännu en gång konstaterades säte.. Efter det så sa läkaren att hon ville skicka en remiss till röntgen för att se om mitt bäcken är nog stort för sätesförlossning.. medan vi väntar på att få komma till röntgen så blir det lite blodprov och ctg-kurva vid ev. vändningsförsök.. men mitt i allt så blev det dags för att röntga.. Å dessa röntgenbilder visade då att jag var väääääldigt stor i bäckenet.. Jag skulle kunna föda två barn samtidigt sa hon - vet dock inte om jag ska ta det som en komplimang eller inte, haha! :) Så efter många om och men så besutade vi oss för att skita i vändningsförsöket och istället vänta tills bebisen vill ut.. sen får man ju se om det går att föda i säte, det är visst många faktorer som ska klaffa.. Men om det inte skulle funka så blir det akut kejsarsnitt.

Vi valde alltså att INTE göra Vändningsförsöket eftersom läkaren skrämde upp oss med att säga att det kan få igång en förlossning och då blir det kejsarsnitt "utan värkar" och det är inte bra.. plus att bebisen bara väger runt  2400-2500 g ännu så då får vi räkna med 2 veckor på prematuravdelningen.. Så det kändes helt enkelt inte värt det, både för bebisens skull, våran skull och Kaspers skull..

Känner mig relativt nöjd med beslutet men måste påpeka att jag delvis kände mig lite påkörd av läkaren som verkligen sa sin alldeles egna åsikt - att "Ta till kniven" (kejsarsnitt) är det sämsta alternativet och att föda med rumpan eller huvudet först spelar absolut ingen roll för bebisens skull..  Så vi får hoppas att allting går bra! Det enda "konstiga" är att läkaren sa att det var jäääääättevanligt med sätesförlossning och ändå så har jag aldrig hört någon som haft en sån.. Känner ni någon???? ....

Kommentarer
Postat av: Susanne

Men..har dom ändrat det där nu? För som jag fattade det när Elis låg i säte, så var det typ vändningsförsök eller snitt som gällde...Nåja, det är ju bra att dom uppdaterar sig!

Fick ni ingen bra bild nu heller?;)



Så spännande, nu börjar det ju verkligen dra ihop sig!



Kram

2009-07-31 @ 13:47:40
URL: http://elisdagar.blogg.se/
Postat av: Malla

Hej! Jag har väntat att du ska uppdatera :)

Sätesförlossningar är inte alls vanligt! jag kan ge massvis med exempel - tex en som fick för ngn vecka sen bara (eller om d var månad) där de inte ens erbjöd henne att föda i säte (gjorde ingen röntgen eller så), så jag (från vad jag har hört) tror inte att det ligger på ngn hög % som föder i säte, däremot tror jag de har insett att det inte är lika mkt risker som de trodde för nåra år sedan. Jag själv föddes i säte och mamma sa att hon itne alls tyckte jag skulle göra det. Rumpan är mjuk och huvudet hårt så det ska int bli samma kraft. Allt det här är ju individuella upplevelser...hoppas du itne tycker jag är elak som skriver det :S

Det kommr säkertligen att gå finfint för er!

Dock gillar jag inte heller när läkarna ger deras egna åsikter och helst vill att man följer dom...visst , de kan ge råd och framföra risker osv men sen är det upp till en själv att besöuta!

Ha en bra dag

2009-07-31 @ 14:19:26
URL: http://monstermalla.blogspot.com
Postat av: Therese

Hejsan! Oj, vad jag känner igen attityden på den läkaren. Var han gammal? Måste ha varit samma läkare som gjorde vändningsförsöket på mig! Han sa att många väljer sätesförlossning. Tex hans mamma och syster, och det var inget konstigt med det...

2009-07-31 @ 15:32:14
URL: http://www.theresesamuelsson.blogspot.com/
Postat av: Emmeli

Min farmor födde så och det gick ju bra. Men hon hade väl inte så många val...? :)



Tror faktiskt du klarar det galant!

Jag skulle kört på! :)

2009-07-31 @ 18:10:12
URL: http://emmeliwikman.blogg.se/
Postat av: Jennie och Norah

Min mosters sambos mamma födde honom i säte och tillråga på allt vägde han 5500gr!! Haha,så allt funkar!Men jag förstår om du blir irriterad på läkarens attityd,han ska ju inte vara "partisk" utan förespråka alla alternativ på så bra sätt som möjligt!



Men jag hade ju också stort bäcken,så om nästa barn skulle ligga i säte så skulle jag nog också lyckas klämma ut den :)



Javisst,rean nu är faktiskt riktigt bra!Billigt som f*n.När jag ser ett plagg för 25 spänn så är det som julafton! :)

Börjar du bli nå nervös inför förlossningen då?

För nu jäklar är du snart 2-barnsmamma!! :)

2009-07-31 @ 20:30:21
URL: http://jennieohlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0