Har läst mer böcker...


1. 3096 dagar. Författare: Natascha Kampusch
Den 2 mars 1998 blev tioåriga Natascha Kampusch överfallen och bortförd på väg till skolan. I över åtta år hölls hon inspärrad i ett specialbyggt ljudisolerat källarutrymme hos en man vid namn Wolfgang Priklopil. Fullkomligt utlämnad till förövarens nycker tvingades hon utstå såväl fysisk som psykisk misshandel, utan att veta om hon någonsin skulle bli fri igen. När hon som artonåring slutligen lyckades fly var hennes barndom över.

MINA KOMMENTARER: Inte lika hemsk och sorglig som jag trodde den skulle vara MEN det hon berättar är ju väldigt hemskt i alla fall och jag tyckte det var bra läsning.

3096 dagar


2. Rädda Felix - att skapa ett barn för att rädda livet på ett syskon. Författare: Helena Richardsson

Fyraårige Felix riskerar att dö i en obotlig sjukdom om inte familjen skaffar ett nytt syskon, ett barn som kan donera benmärg. Felix bror Mathias är redan bortom räddning, han är döende. För att Felix ska räddas krävs det att han får hjälp snabbt. Efter en lång strid med debatt och ifrågasättande blir föräldrarna slutligen de första i Sverige som får tillåtelse från Socialstyrelsen att genomföra gallring av embryon i jakt efter ett identiskt barn.

 

MINA KOMMENTARER: Blev otroligt berörd av den här boken trots många medicinska termer man knappt förstår. Jag tror det beror på att det här har hänt i Sverige och man kan lättare ta till sig det. Ni måste läsa den här boken, den här familjen är så jäkla stark så ni förstår inte!

 

Rädda Felix : att skapa ett barn för att rädda livet på ett syskon

 

 

3. Tredje graden. Författare: James Patterson.

 

Polisinspektör Lindsay Boxer är ute på sin vanliga joggingrunda längs San Franciscos gator när en bombexplosion utlöser en brand i kvarteret. En Intenetmiljonärs privatbostad håller på att slukas av lågorna när Lindsay tar sig in i huset i jakten på eventuella överlevande. Hon är dessvärre för sent ute. Tre personer ligger döda inne i det eldhärjade huset - men familjens spädbarn återfinns inte. Polisens tekniker hittar ett mystiskt meddelande bland huskroppens rester.

När en framstående affärsman hittas mördad under motsägelsefulla omständigheter och ytterligare ett meddelande har efterlämnats på mordplatsen, ber Lindsay sina tre väninnor: rättsmedicinaren Clare Washburn, biträdande åklagaren Jill Bernhardt och journalisten Cindy Thomas, om hjälp. Gåtan de med förenade krafter måste finna lösningen på är förstås vem gärningsmannen är, men också varför han väljer att slå till med tre dagars mellanrum? Vad de fyra medlemmarna i kvinnliga mordklubben inte vet är att mördaren har utsett en av dem till nästa offer och under mordutredningens gång upptäcker Lindsay att en av dem bär på en livsfarlig hemlighet som hotar att förgöra dem alla.


MINA KOMMENTARER: Riktigt bra och spännande bok! Huvudpersonen är Lindsay men man får även följa de andra 3 vänninornas liv och från deras perspektiv och det gillar jag.


3:e graden (pocket)



4. Överlevare mot alla odds. Författare: Barbara biggs.


I Bilen på väg från mormors lägenhet till hans hus berättar han om mitt nya jobb. När han vänder sig om och ser på mig uppifrån och ner känner jag kalla kårar utefter ryggraden. "Du vet väl vad du mer förväntas göra?"

Han var 42 år och en av Australiens mest framgångsrika brottmålsadvokater. Barbara var 13, på rymmen från en uppfostringsanstalt och utan någonstans att ta vägen. Senare fick hon veta att han hade betalat hennes mormor. Hon hade blivit såld ... Advokaten slänger så småningom ut Barbara och åren som följer blir inte mindre dramatiska. Vid 16 års ålder läggs hon in på en psykiatrisk klinik. Vid 18 flyr hon från Kambodja när röda khmererna tar över landet. Vid 19 är hon prostituerad i Japan. Vid 21 ställer hon till kaos inom fackföreningsrörelsen och blir känd över hela Australien.

MINA KOMMENTARER: Bra bok som berättar från punkt och pricka om hennes liv vilket innebar många hemskheter. Den är inte riktigt skriven för att tycka synd om henne utan mer "så här var det". Lite seg i början men det tar sig. Inte det bästa jag läst men ändå riktigt bra.

Överlevare mot alla odds

 

 

 



 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0